A Travellerspoint blog

Apie tai, kur vėžiai žiemoja. Archipelago naujienos-6

Visa Gotlando sala, kartu su sostine Visbiu - prestižinis Švedijos kurortas. Važiuok per visą Švediją skersai/išilgai, ir visur sutiksi ne vieną ir ne du, kuriuos vaikystės vasarų prisiminimai nuplukdo būtent į Gotlandą. Ir šiandien vasaros metu Gotlandas užsipildo turbūt ne vienu milijonu vasarotojų iš visos Švedijos. Beveik visi jie čionai patenka jūriniais greitaeigiais keltais, šalia kurių uosto įrengtoje marinoje mes ir prisišvartavome su savo jachtule SCORPIO.

Apie tų greituolių keltų eismą uosto prieigose informuojama per raciją VHF16 kanalu, ir jų geriau pasisaugoti visiems, esantiems jūroje. Kai reikalą turi su tuo greitu ir dideliu geležiniu daiktu, labai smagu turėti automatinės įspėjimo sistemos (AIS) informaciją. AIS'as tau parodo - ar kertasi tavo laivelio kursas su to monstro judėjimu, kokiu greičiu jis juda, ir kur bei už kiek laiko judu susidursite, jeigu nesiteiksi pasitraukti jam iš kelio. Jis tai nesitrauks. Tokią skiedrą kaip mes, tai pervažiuos ir nepajus, tikriausiai. Man net netoli jo kilvaterio būti nesinori - jis savo varikliais sukelia tokią aukštą lūžtančią bangą, kad ji, ko gero, gali visai smagiai porai sekundžių į kosmosą iškelti, o po to į dugną nuspausti. Todėl stropiai duodam visiems keltams kelią, tuo labiau, kad į Visbį įplaukinėjame jau sutemus.

Uostelis sausakimšas jachtų ir katerių, bet šiaip taip randame vietelę švartuotei lagu (išilgai bortu prie krantinės) prie molo su aukščiausiu bangolaužiu vidinės pusės. Molas apkarstytas padangomis, jos baltai nudažytos, kad laivo šonų neteptų - vistiek - bjauresnio stovėjimo kaip prie padangų man nėra. Krancai nuolat stringa į padangų tarpus, triukšmauja, ištampo lejerius, ir galiausiai vistiek pratrina tuos dažus ir bjauriai išsitepa. Turiu specialią apsauginę lentą tokiam atvejui - ji kabinama ant borto, tarp krantinės ir krancų - tada jie tarp padangų nesulenda... Bet geriau už tą lentą saugo didelis rutulio formos krancas.

Prisirišę iškart krentam miegoti; keliamės anksti ryte ir ant jachtos randame priklijuotą juostelę su mandagiu priminimu, kad visos atvykėlių jachtos turi registruotis pas uosto kapitoną pusvalandžio bėgyje nuo prisišvartavimo. Prisirašome uostelyje, kapitono biure dirbantis jaunimas tvarkosi greitai, linksmai ir dalykiškai. Jie išduoda kortelę-raktą į WC, dušus, rūšiuojamų atliekų stotį. Į kortelę "įleidžiama" šiek tiek pinigų, kurie nuskaitomi po truputį už kiekvieną pasinaudojimą dušu. Tas depozito likutis grąžinamas išsiregistruojant prieš išplaukimą. Vėliau mes įsigudrinsime vieną iš dviejų gautų kliento kortelių pamiršti duše, todėl už tą prarastą plastiko stačiakampį prieš šplaukiant būsime pradžiuginti 100 švediškų rublių baudele - su tokia simpatiška ir "so sorry" papuošta šypsena, kad net negaila. Ne, niekas radęs neatnešė... Ne, jie negali grąžinti lėšų depozito likučio pamestoje kortelėje, nes tas, kas rado, gali naudotis paslaugomis... Va taip, va - saugokite marinos turtą.

Vos grįžtame prie laivo - matome jau uoste iškeltą mūsų trispalvę - tokia operatyvi šeimininkų pagarba uosto svečiams tikrai maloniai nustebino.
Labai įdomiai vyko pasienio kontrolės procedūra. Netoli mūsų ant krantinės stabtelėjo paprastas padrožtas volvukas, iš jo išlindo pusamžis džinsuotas maikuotas vyriokas ir mūsų paklausė, ar tai mes šiąnakt atplaukėm. Tada pasisakė esąs pasienio tarnyba. Pakviečiau pareiti ant jachtos, tai klestelėjo ant knechto krante, ir sako - Tai kam, ir taip galim pasikalbėti. Tai taip dviese ir atplaukėt? Taip... O iš kur? Iš Archipelago, prieš tai Stokholme buvom. A, tai gerai, ir smagios jums kelionės... Ir nuėjo su lenkų jacha kalbėtis... Paprastai taip, be jokios pompos ir streso, su šypsena, jokių popierizmų, jokių dokumentų reikalavimų, nieko... Nu, nežinau, mes taip neįpratę... galėjo bent pasus patikrinti, kontrabandosginklųnarkotikų paieškoti, tai ne, blemba...

Visbyje mes jau antrą kartą - prieš pora metų buvome su nuomota mašina iš Burgsvik marinos čionai trumpam atpuolę, nes tada jachtų uostas buvo uždarytas. Tada užtaikėm ant Visbybryggan - savaitės trukmės švedų kateristų lėbavimas uoste stovinčiuose laivuose. Suplaukia iš visos Švedijos tuo pat metu ir visą savaitę lenktyniauja pas ką laivas prabangesnis, pas ką aparatūra su dydžėjukais daugiau decibelų įkala, kieno mergos gražiausios ir kas daugiau šampės išpurškia per vieną kvadratinę sekundę. Kaip jie tai daro, jie mums parodys ir šios kelionės metu. Baliavos tik du laivai, bet niekam uoste bei artimesniems miesto kvartalams maža nepasirodė. Man sunku įsivaizduoti kaip ten viskas atrodo, kai visas uostas panašiai uždūzgia. Techninis pasirengimas baliui pradedamas anksti ryte - samdytas DJ viršutiniame denyje susimontuoja ir išbando savo aparatūrą ir šviesas, baliaus aprūpinimo komanda tuo metu sugabena kitą materialinę dalį - gėrimai, užkandžiai, kokainas, indai, etc... Kad laivas pasirengęs priimti svečius - parodo laivagalio denyje išdėlioti didžiuliai sidabriniai dubenys su leduose vėstančio šampano buteliais, vaisai su rasele ant skruostų. Sutartu laiku iš viso Gotlando vasarnamių ima atvykti svečiai, juos prie trapo kurį laiką pasitinka šeimininkas. Vėliau atvykusieji laikosi etiketo - bet tai nebūtinai lengva. Nes tenka per griaudėjantį techno sugebėti prisišaukti viršutiniame denyje besitūsinantį šeimininką ir paprašyti leidimo. gali skambinti tlf, bet jis negirdi. Taip jau yra su laivais - nelipi ant jo, kol šeimininkas neduoda tam leidimo, ir be diskusijų nulipi, kai šeimininkas tau pasiūlo taip padaryti.
Manau, muzika leidžiama taip garsiai iš reikalo - nors niekas laivuose nešoka - bet jei tavo laivo dydžėjuko muzika bus tylesnė - tau trukdys kito laivo muzika. Tokiu būdu uoste užtikrinamas akustinis armagedonas. Temstant baliukas ima plėstis - dalis svečių jau kaip ruoniukai su taurėm rankose voliojasi ir ant patogiai įrengtos krantinės. Aš nieko prieš, jaunimas (bet kad pagal metelius tai nelabai), vasara juk - bet tas jų labai akcentuojamas LookAtMe atrodo labai egzotiškas santūriai racionalios Skandinavijos fone. Toks švediškas kelių dienų kitajizmas su pertrauka atsigavimui iki kito vakaro. Šitoji Old Money kasta (rimtų turtų paveldėtojai) Švedijos visuomenėje taip jau gyvena, ir mes ne juos į tiesos kelią kreipti čionai aplaukėm - todėl mums gerai taip, kaip yra.

Šiek tiek daugiau info apie mariną, paslaugas, kainas ir foto rasite čia.

Iš jachtos runduko išsitraukiu sulankstomą dviratį ir smagiai prasinešu bundančio miesto gatvelėmis. Visbis nuostabus. Aš irgi nuostabus, tiksliau, taip jaučiuosi, nes be galo smagu šitaip prasimankštinti tokį saulėtą rytą. Automatiškai laistomi gėlynai maloniai gaivina.

Vėliau, jau įdienojus, abudu su Jonu neskubėdami apeisim gražiausias senamiesčio vietas, palaipiosim po miesto sienos bokštus. Dieną gatvės užsipildys tirštu poilsiautojų ir turistų srautu. Tokia masovkė nelabai motyvuoja, todėl išsinuomosim motorolerį ir pabėgsim iš miesto. Šią idėją mums pamėtėjo jachtos GoSail.Marinis škiperis - jie tiesiai iš Klaipėdos atplaukė dar dieną, kai mes slampinėjom po senamiestį.

Raiti ant to šiknabirbio, mudu tą dieną aplankysim Lickershamn'o, Kappelshamn'o uostelius, iš Farozundo persikelsim į Faro salą ir apvažiuosime didesniąją jos dalį.
Tai va, tos dienos įspūdis toks: Visbis yra sostinė, ir jam priklauso kunkuliuoti, šurmuliuoti, triukšmauti ir džiaugtis gyvenimu garsiai. Užtai visa Gotlando provincija - tai poilsis, ramybė, harmonijos ir tylos oazė. Per Visbio keltų uosto terminalą plūstantis poilsiautojų srautas išsisklaido po visoje saloje išsibarsčiusius kaimelius, vienkiemius, vasarnamių sodybas ir nutyla. Švedai ilsisi, krauna baterijas ramybėje, medituoja gamtoje. Dauguma rytais neskuba keltis, pamiega ilgiau. Tačiau kaip niekur daug, čia anksti ryte bet kokiu oru pasipuošia vonios chalatu, sėda ant dviračio ir mina prie jūros maudytis. Diena iš dienos, bet kokiu oru, kasdien ryte - toks grūdinimosi instinktas tiems velochalatams įskiepytas nuo ankstyvos vaikystės. Dieną besiilsinčių švedų nesimato, kaip ir vėžių, kai tie žiemoja. Bent jau tokia mūsų nuomonė. Užtai vakarop jie visi pajuda iš savo vasarnamių į ten, kur vyksta kultūrinis veiksmas. Gotlande kiekviena kaimo daržinėlė, klėtis ir pašiūrė vasarą konvertuojasi į parodų ar koncertų salę, ar suvenyrų krautuvėlę. Kiekvieno restorano ir kaimo kavinės svečių sąrašas užpildytas bent keliems vakarams į priekį. Ir visur kažkas vyksta, kažką galima pamatyti, išgirsti, sudalyvauti. Jei provincijos kultūrinanti ramybė kada ir pabosta - prasiblaškyti ir kokį vakarą paūžti traukiama į Visbį.

Panašu, kad visi provincijos vietiniai gyventojai turi kur priimti poilsiautojus, ir gudragalviai fermeriai ieško to kabliuko, kuris padėtų išsiskirti turizmo industrijos fone. Dažniausiai to kabliuko ieškoma tradiciniuose amatuose - vilnos dirbiniai, medis, odininkai, stiklas, keramika. Parduotuvėlė, trumpas turas po dirbtuves... Daug žirgų, ponių - sportui ir pramogai. Golfas ir mini-golfas. Kiti, mažiau rafinuoto skonio, bando vos ne teminius parkus vaikams vystyti - rasi ten visokių spaidermenų, supermenų ir kitokių 'menų, Skandinavijoj man atrodančių keistokokai. Na, bet jeigu jaunoji karta renkasi pepsi, matyt, tam turi būti ir pasiūla.
Mums labiausiai groovy pasirodė tokia kiek baikeriška a'la americana stiliaus sodyba su daug senos geležies Faro saloje, su paprasto, bet ne prasto, maisto vieta. Vieta, nes restoranu tos knaipės nevadinčiau. Genialiai iki grubumo viskas paprasta, o lankytojų nuolat net pypia.

Šio vizito saloje įspūdžiai trumpai... Visbis ir visas Gotlandas yra kaifas. Nesistenk jo viso aprėpti vienos kelionės metu. Optimalus vieno vizito laikas - pora dienų, bet visada palik kažką dar neaplankyto, tada norėsis sugrįžti vėl. Juk Visbis Lietuvos buriuotojams dažnai tarpinis uostas laukiant į/iš Archipelagą, ar kaip tikslas savaitės trukmės buriavimo kelionei. Kiek motoroleris, tiek ir mašina kažkodėl nuomojantis kainuoja vienodai (apie Eur40/para), bet būtinai važiuok patyrinėti apylinkes - grotai su speleologiniais potyriais, vikingų kaimas, pramogų parkai, rančo ir laukiniai uolėti pliažai, įvairiausios istorinio paveldo, gamtinių grožybių vietos ir miesteliai, Faro sala.

Iki pasimatymo Visbi kitąmet. Nuo šiol tu mūsų Nida.

Posted by gramas 01:35 Archived in Sweden

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

Na būk geras, nesityčiok iš švedų kalbos: švedų kalboje ta "a" raidė su kringeliu viršuje yra pati tikriausia "o". O ta "o" su dviem taškeliais tariama "io". Tad ir tarti ir rašyti reikia Forio. Išvertus - avių sala.

by RR

Nu tikrai labai negerai gavosi. Dabar reiks vėl į Stokholmą plaukti ir eiti pas karalių atsiprašyti.

by gramas

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.